ג'יפ רנגלר, ממשיך דרכו של רכב השטח האזרחי הראשון (CJ מ-1944), נותר אחד מרכבי הכביש-שטח האחרונים בשוק. לצדו נמצאים בעיקר פורד ברונקו ובמידה מסוימת גם סוזוקי ג'ימני ואינאוס גרנדיר (שאינו משווק עדיין בישראל); בסביבה נמצאים גם טויוטה לנד קרוזר, לנד רובר דיפנדר, מרצדס G קלאס בקצה העליון. למעט סוזוקי ומרצדס (וככל הנראה גם אינאוס), מחירי כל הדגמים שהוזכרו נעים סביב 450,000 שקלים – מחיר הגרסאות המשודרגות ביותר, לא פעם עם תוספות חשובות לשיפור יכולת השטח.

חרף העובדה שהגרסאות המשודרגות הן לא פעם הפופולריות ביותר, ישנם כאלה שאינם מעוניינים או יכולים להשקיע סכום מעין זה ברכב, טוב ככל שיהיה. בדרך כלל, לצד הגרסאות המשודרגות, ישנן גם גרסאות צנועות יותר - בלי רוב עזרי השטח המיוחדים ועם פחות אבזור, במחיר נמוך בעשרות אלפי שקלים. ובכן, רנגלר ספורט הנבחן כאן מוצע ב-350,000 שקלים בשעה שמחירו בגרסת רוביקון עם אותו מנוע 3.6 ליטר הוא 410,000 שקלים – אלה 60,000 שקלים ו-17% יותר.

ג'יפ רנגלר אינו חדש במחוזותינו – הדור הנוכחי הוצג לפני יותר משש שנים (סוף 2017) והגיע לישראל כשנה מאוחר יותר (סוף 2018). בשנה החולפת אף הוצג רנגלר מחודש, שיושק בישראל בקרוב – השינויים צנועים למדי, למעט שיפורים במעטפת הבטיחות, עם תוספת כריות אוויר וחיזוק למרכב.

ג'יפ רנגלר – מבחן דרכים ('ספורט', 3.6 ליטר)
צילום: איתי שטיינברג
 

ההבדל וההבדלים

ההבדל העיקרי בין 'ספורט' ל'רוביקון' הוא, כאמור, במערך מכלולים המשפיעים על יכולת השטח; ספורט מכוון הרבה פחות לתוואי מאתגר. לספורט קפיצים קצרים ביחס לאלו של רוביקון, לצד צמיגים צרים ובעלי חתך נמוך יותר – 245/75-17 בספורט; 285/70-17 ברוביקון – מסוגים שונים: ברידג'סטון דואלר בספורט; BF גודריץ' K02 ברוביקו; בשני מקרים אלו צמיגי A/T.

מעבר לכך, לספורט סרנים קטנים המתאימים פחות לעומסים (מלפנים דאנה 30, מאחור דאנה 44), זאת לעומת זוג סרני דאנה 44 ברוביקון. לספורט חסרות גם שתי נעילות דיפרנציאל והוא מסתפק בנעילה מוגבלת החלקה בדיפרנציאל האחורי, ונעדר גם מנגנון ניתוק מוט מייצב קדמי. בנוסף, תיבת ההעברה פשוטה יותר ויחס ההעברה גבוה יותר (2.72:1, לעומת 4:1 ב'רוביקון').

ההבדלים באבזור לא מאוד בולטים; בספורט מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל "7 (עם תצוגה קטנה למדי) בעלת ממשקי צימוד (עם כבל) לעומת מולטימדיה עם מסך "8.4 ברוביקון ומערכת שמע מושקעת של אלפין.

בבטיחות קיימת בעיה חמורה. לא רק שרנגלר כשל במבחן הבטיחות של יורו NCAP (כוכב אחד מתוך חמישה), אלא שמערכות בטיחות מתקדמות – ובהיקף דל למדי ביחס למקובל היום – מוצעות רק בצמוד למנוע 2.0 ליטר, בתוספת מחיר משמעותית (כ-30,000 שקלים). את הגרסה שקיבלנו, כלל לא ניתן לקבל עם מערכות בטיחות מתקדמות בשלב זה – ומשלושה עניינים אלה עולה שאלה אחת: למה?

ג'יפ רנגלר – מבחן דרכים ('ספורט', 3.6 ליטר)
צילום: איתי שטיינברג
 

סימנו V

את רנגלר ספורט המוזל קיבלנו דווקא עם המנוע הפחות פופולרי – בנזין אטמוספרי 3.6 ליטר V6 – הנבחן אצלנו לראשונה בדור הנוכחי (JL); גרסה זאת נוספה להיצע המקומי בסוף 2022 ולא הייתה זמינה למבחן עד כה. עד עתה נבחן אצלנו ג'יפ רנגלר בגרסת טורבו-בנזין 2.0 ליטר, רגילה והיברידית נטענת-רשת.

המנוע הזה נחנך בדגמי ג'יפ וקרייזלר משנת 2010; מסוף 2015 מוצע המנוע בגרסה משופרת, עם שלל חידושים (ראש מנוע, סעפת יניקה, מנגנון תזמון שסתומים ועוד). בנוסף, צמודה לו מערכת היברידית-מתונה (48 וולט) הנקראת 'eTorque' הכוללת כמקובל יחידת מתנע-גנרטור ('סטרטר-אלטרנטור') על בסיס רצועה (BSG) המותקנת בתא המנוע (ולא בתוך תיבת ההילוכים, ISG). הסוללה נמצאת מתחת לספסל האחורי.

המנוע מייצר הספק של 285 כ"ס ב-6400 סל"ד ומומנט של 36 קג"מ ב-4800 סל"ד – וזו רצועת כוח צרה הממוקמת גבוה. לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה אחורית. לתיבה זאת צמודה תיבת העברה פשוטה, עם הנעה כפולה לשטח גם עם יחס העברה נמוך, וזו מתופעלת באמצעות ידית מסיבית.

ג'יפ רנגלר – מבחן דרכים ('ספורט', 3.6 ליטר)
צילום: איתי שטיינברג

עוד במבחן ההשוואתי הערכנו כי מנוע 3.6 של ג'יפ עשוי להתאים לו הרבה יותר, הודות לאופי הפעולה של המנוע הזה. גרסת 2.0 ליטר אמנם לא חלשה, אך אופי אספקת הכוח שלה אינו רציף - תחום העבודה היעיל מתחיל גבוה יחסית למנועי טורבו (3000 סל"ד) וכניסת המגדש לפעולה מורגשת, בעיקר בשטח.

כצפוי, ולמרות שיא מומנט המושג כאמור בסל"ד ממש גבוה, אופי אספקת הכוח של גרסת 3.6 ליטר רציף וחלק יותר ובנוסף מלווה בצליל נעים ומושך, עוד תחום בו מנוע 2.0 ליטר לא מצטיין; המנוע, כיאה למבנהו, מגיע לשיאו בסל"ד גבוה יחסית – אבל לא פחות מ-85% מהמומנט מוצעים לנהג כבר ב-3000 סל"ד. וחוצמזה, כיף להביא אותו לאותו סל"ד גבוה. תיבת ההילוכים חלקה ומגיבה בזריזות, והיכולת שלה היא אחד ההסברים ליכולתו של המנוע המדובר גם בנהיגת שטח. במפתיע, למרות המנוע הגדול יותר והמבנה השונה, צריכת הדלק דומה לזו של גרסת 2.0 ליטר: כ-6.7 ק"מ לליטר, רוב הזמן עם רכב עמוס או בנהיגה מאומצת.

לצד היתרונות, למערכת ההנעה חיסרון: פעולת המתנע-גנרטור מורגשת, בסביבות 3000-4000 סל"ד; זה לא נורא, אבל באזור הזה ישנה מעין קפיצה ברגע עזיבת המצערת.

ג'יפ רנגלר – מבחן דרכים ('ספורט', 3.6 ליטר)
צילום: איתי שטיינברג
 

'ספורט'

רנגלר ספורט נותר רכב עם יכולת גבוהה ובשטח ויכולת מפתיעה לטובה על הכביש. בכל הקשור לעבודת מתלים, רנגלר מוצלח – בוודאי בהינתן העובדה שהוא מצויד בשלדת סולם ובסרנים חיים - כאשר יכולת ספיגת השיבושים, קטנים כגדולים, טובה, ולמתלים פעולה סופגת ופרוגרסיבית רוב הזמן; כן נרשם מחסור מסוים בריסון המרכב, עם רכב עמוס, במעבר על כביש גלי, בעיקר בחלק האחורי. איכות הנסיעה, מנגד, נמוכה יחסית – בעיקר בשל רעשי רוח בלתי נסבלים מ-80 קמ"ש, תוצר של הגג הפריק. ב'ספורט' אין חומר בידוד לגג, וזה קיים בסהרה.

היכולת הדינמית מפתיעה לטובה, עם ריסון מרכב טוב יחסית ורמת אחיזה גבוהה – חשוב ברכב גדול וכבד עם הנעה אחורית בכביש. עם זאת, רנגלר אינו מיועד לשעשועי כביש כמובן - הפיזיקה עושה את שלה.

בשטח, רנגלר נותר רכב בעל יכולת עבירות גבוהה – המכלולים החסונים כאן וכך גם המתלים ארוכי המהלך (באופן יחסי). לצמיגים דופן עבה ואלה מאפשרים הורדת לחץ אוויר מבלי לחשוש מקריעתה (אפילו שמדובר בצמיג עדין יחסית). גם בספורט מערך עזרים לשטח: בקרת זחילה יעילה לירידה או לעלייה, לצד דיפרנציאל מוגבל החלקה המאפשר לרנגלר להתקדם בקלות גם בתנאי הצלבות קשים יחסית.

חשוב לקחת בחשבון כי רנגלר ספורט במצבו המקורי נמוך מדי יחסית, ממש לא נורא למי שבוחרים במסלולים ברמות קל-בינוני. בעיקר מדובר בבעיה שניתן לפתור בקלות ובזול יחסית, עם ערכת הגבהה.

ג'יפ רנגלר – מבחן דרכים ('ספורט', 3.6 ליטר)
צילום: איתי שטיינברג
 

ענייני פנים

סביבת הנהג ברנגלר איננה מחניפה או אפילו מזמינה – האווירה מאוד ממוקדת. הכניסה לרכב מאתגרת בשל מפתח צר למדי - סף הכניסה גבוה, המרחב לנהג מצומצם, ידיות האחיזה הייחודיות חובטות בראש בכל כניסה ויציאה. סיפון המחוונים דק מאוד וחומרי הדיפון מותירים רושם טוב ומורכבים ברמה גבוהה ביותר; גם בשטח לא נשמע שמץ של צקצוק. הלחצנים גדולים ונוחים לשימוש, למעט מתגי החלונות הממוקמים במרכז שזה פטנט לא נוח.

הראות גבולית; קורות A עבות, והקורה הימנית אף עובתה עם שנורקל מה שיצר שילוב שגרם לפספוס של מכונית שלמה. מראה שמאל מעוותת, כמיטב המסורת האמריקאית, ומקשה אפילו בתמרוני חנייה.

ג'יפ רנגלר – מבחן דרכים ('ספורט', 3.6 ליטר)
צילום: איתי שטיינברג

תנוחת הנהיגה בינונית, בעיקר עקב מושב בעל מבנה לא מוצלח והיעדר דוושת תמך לרגל שמאל. מאחור, המרחב סביר בהחלט והוא נדיב במיוחד לראש ויש פתחי אוורור. לספסל בסיס קצר וגם כאן מבנה המסעד ביחס לבסיס מוזר ולא מוצלח, אבל לאורך זמן המושב התגלה כנוח יחסית.

תא המטען לא מאוד גדול, חרף נתון של 897 ליטר, שכנראה נמדד עד גובה הגג. קחו בחשבון כי לדלת תא המטען אין נעילה, כך שמי שמתקין מדף מתקפל לבישולים צריך לקחת בחשבון התקנת נועל לדלת, כדי להימנע מתנועה שגויה שעלולה להעיף את הפינג'אן.

ג'יפ רנגלר – מבחן דרכים ('ספורט', 3.6 ליטר)
צילום: איתי שטיינברג
 

הסכום והסיכום

כאמור, רנגלר ספורט זול מרוביקון הממוקד לשטח (שניהם עם אותו V6) – 350,000 שקלים מול 410,000 שקלים – יש לו מנוע הפועל לדעתנו נפלא בהשוואה לטורבו 2.0 ליטר ועבודת המתלים מרשימה. יכולת השטח הפחות טובה יכולה להשתפר עם הגבהה, ובכל מקרה הוא יספק כל מסלול טיול שאין בו אתגרים טכניים של ממש. 

העניין הוא שמחירו לכשעצמו אינו נמוך, ומעבר לצריכת הדלק הגבוהה וסביבת הנהג הלא-מזמינה, מפרט הבטיחות שלו פשוט חסר – אפילו בהשוואה לספורט עם מנוע ה-2.0 ליטר.

ג'יפ רנגלר – מבחן דרכים ('ספורט', 3.6 ליטר)
צילום: איתי שטיינברג